pexels-pixabay-220836 (2)

Mänsklig hållbarhet i en skakig tid – Anna Bennich

Frukostföreläsning med Anna Bennich

Anna Bennich höll 26 februari en mycket uppskattad frukostföreläsning med oss på MySpeaker. Anna har en unik förmåga att blanda humor och allvar, att bjuda på sig själv och på så sätt öppna upp till samtal och reflektion. I sin frukostföreläsning så fokuserade hon på strategier för att klara av och förhoppningsvis må lite bättre i kristider.

Bild Anna Bennich frukost

 

Här kommer fyra tips från föreläsningen att ta med sig:

  1. Håll igång saker som i vanliga fall känns roliga, men som är lite kämpiga nu. Du kanske inte har lust att ta en promenad eller ringa en kompis just nu, men gör det ändå! För det kommer kännas mycket bättre efteråt.
  2. Hitta hållbara arbetssätt även hemma. För vissa passar hemarbetet jättebra, men för andra passar det sådär. Försök att hitta verktyg som kan hjälpa dig (Anna tipsade om pomodoro*-metoden) eller sök stöd hos dina kollegor och din chef.
  3. Försök komma ut och få lite rörelse och ljus varje dag! Det piggar upp hjärnan.
  4. Ät inte bara yoghurt 😉

*Pomodoro-metoden går kortfattat ut på att dela upp arbetsdagen i pass, där du jobbar koncentrerat i 25 minuter och tar en paus i 5 minuter. Genom att viga tid åt vila och återhämtning, sätta tydliga mål och arbeta koncentrerat i ”lagom” stora bitar, så ökar du din effektivitet.

Men det bästa tipset var att vara lite schysst mot sig själv. Det är en tuff tid, många har svårt att anpassa sig, pandemin har fört med sig mycket sorg och bekymmer. Det är ok att äta filmjölk (eller yoghurt) till lunch om man inte orkar laga en näringsriktig lunch varje dag, det är ok att känna sig lite deppig och vara saknig efter familj, vänner och kollegor. Allt det där ryms i det som är att vara människa. Men genom att ta hand om allt det där hurtiga också (äta bra, träna litegrann, sova och försöka hålla kontakten med nära och kära), så ger man sig själv lite bättre förutsättningar för att vakna gladare än dagen innan. Det är klart värt att testa.

Och: Är du permanent nedstämd, sök hjälp hos din närmaste vårdcentral för att få en remiss till psykolog eller terapeut.

 

Vill du ha ännu mer av Anna Bennich? 

Här kan du boka en föreläsning och läsa mer om henne.

Här hittar du hennes Sommarprat från 2020.

Kontakta oss!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!