Skip to content
Meny
Stäng
17 mars 2021

Kunden i processen, oväntat men självklart! – Artikel av innovationsexperten Fredrik Heghammar

Tiden då vi med mördande reklam kunde sondmata våra kunder med budskap om att välja just vår tjänst eller vår...
Tiden då vi med mördande reklam kunde sondmata våra kunder med budskap om att välja just vår tjänst eller vår produkt är tämligen en del av det förflutna. Lika mycket historia är det över långdragna dyra enkätundersökningar och data med ett passerat bäst före datum.

Nyckeln till att lyckas att attrahera nya kunder och ha kvar dem över tid är representation.
Vi pratar alltså om något så självklart som att ha representation av kunden i vår process.

Viktigt! På riktigt!

Tid är pengar. Och det absolut snabbaste, bästa och billigaste sättet att lyckas med sina produkter och tjänster är att plocka in kunden i processen redan från start. Kundens närvaro gör att vi kan ställa frågor och få svar på dessa i realtid. Det gör att vi redan från början kan upptäcka hinder och möjligheter utifrån de olika perspektiv vi har närvarande.

Varför är det inte fler som anammar det här arbetssättet? Något som på pappret låter enkelt kan för många organisationer vara svårt att få till. Att ha kunden närvarande på ett nytt sätt kräver också nya metoder och verktyg, och dessutom en öppenhet för att göra saker på ett sätt som man kanske inte har gjort förut.

Vi behöver kunskap (och en gnutta mod) för att förstå den egna organisationen, och för att skapa rätt förutsättning för att sätta kunden och kundens behov först.

Det är inte heller bara kunden som behöver representeras i processen, utan även organisationens egna olika discipliner och perspektiv. Många olika hjärnor är helt enkelt nyckeln för att innovera och skapa hållbara arbetssätt.

 


 

Fredrik Heghammar är föreläsare, workshopledare och expert på att skapa innovativa team och organisationer.

Fredrik delar under sin föreläsning med sig av sin erfarenhet av hur man på bästa sätt kan jobba med kraften av olika perspektiv internt och externt. Hur man med metoder som Design Thinking och representation kan komma närmare sina kunder och upptäcka nya möjligheter och idéer. Fredrik berättar om hur man med inkluderande processer tar vara på hela kraften i sin organisation och hur man effektivare kan jobba med externa perspektiv så som partner och experter för att bredda sina lösningar.

De senaste nyheterna

23 april

Är alla isbjörnar vänsterhänta? – MySpeakers Nyhetsbrev april 2024

I aprils nyhetsbrev bjuder vi in till event i Göteborg och ger tips till dig som ska arrangera ett event i Almedalen 2024.

3 april

Att möta den nya tidens utmaningar – En artikel av Robert Karjel

På bara några år har världen som vi kände den i grunden förändrats, där pandemin bara visade sig vara början.

25 mars

Mångfald är inget utan inkludering – Mer om Aaron Kroon

Aaron är en av Sveriges mest inflytelserika personer inom sina områden. Han föreläser bland annat om ledarskap, mångfald, inkludering och förändringsresor.

19 mars

Få en licens till AI-plattformen Rhetorich när du bokar en talare hos MySpeaker!

MySpeaker blir den första talarbyrån i världen att erbjuda en AI-driven talcoachningslösning, Rhetorich, till sina kunder.

Alla nyheter
Tillbaka
Nästa