Nyckeln till att lyckas att attrahera nya kunder och ha kvar dem över tid är representation.
Vi pratar alltså om något så självklart som att ha representation av kunden i vår process.
Viktigt! På riktigt!
Tid är pengar. Och det absolut snabbaste, bästa och billigaste sättet att lyckas med sina produkter och tjänster är att plocka in kunden i processen redan från start. Kundens närvaro gör att vi kan ställa frågor och få svar på dessa i realtid. Det gör att vi redan från början kan upptäcka hinder och möjligheter utifrån de olika perspektiv vi har närvarande.
Varför är det inte fler som anammar det här arbetssättet? Något som på pappret låter enkelt kan för många organisationer vara svårt att få till. Att ha kunden närvarande på ett nytt sätt kräver också nya metoder och verktyg, och dessutom en öppenhet för att göra saker på ett sätt som man kanske inte har gjort förut.
Vi behöver kunskap (och en gnutta mod) för att förstå den egna organisationen, och för att skapa rätt förutsättning för att sätta kunden och kundens behov först.
Det är inte heller bara kunden som behöver representeras i processen, utan även organisationens egna olika discipliner och perspektiv. Många olika hjärnor är helt enkelt nyckeln för att innovera och skapa hållbara arbetssätt.
Fredrik Heghammar är föreläsare, workshopledare och expert på att skapa innovativa team och organisationer.
Fredrik delar under sin föreläsning med sig av sin erfarenhet av hur man på bästa sätt kan jobba med kraften av olika perspektiv internt och externt. Hur man med metoder som Design Thinking och representation kan komma närmare sina kunder och upptäcka nya möjligheter och idéer. Fredrik berättar om hur man med inkluderande processer tar vara på hela kraften i sin organisation och hur man effektivare kan jobba med externa perspektiv så som partner och experter för att bredda sina lösningar.