Ami Hemviken SVT Nyhetsmorgon

Hur kan vi hantera jobbångesten? – Ami Hemviken

Det är inte alla som studsar tillbaka till jobbet efter semestern. Många upplever det som lite motigt att kastas tillbaka in i vardagen.

Föreläsaren och författaren Ami Hemviken var med på SVT:s Nyhetsmorgon 10 augusti och pratade om konkreta tips och trix för att hantera känslan av jobbångest och oro efter semester. Ami pratade bland annat om hur vanligt det är att ha den här känslan, speciellt när man rör sig från en typ av förväntan (ledighetspersonan) till en annan (jobbpersonan). Många av oss upplever en oroskänsla inför förändringar, och detta speciellt om den är kryddad med lite separationsångest och nya rutiner.

6 hållbara tips från Ami Hemviken

Ami delade med sig av några tips för att hantera oroskänslorna:

  • Acceptera – Acceptera känslan – det kan kännas lite oroligt inför jobbstarten. Det kan och får vara lite jobbigt att sätta igång igen, det är som det är.
  • Agera – Vad kan du göra för att må lite bättre? Vad gör du när du mår bra? Grubbla inte fram en lösning, utan se till att gör någon av de sakerna som gör dig glad – träffa kompisar, träna eller gräv i trådgården. Ta med dig de kul sakerna in i vardagen även efter semestern.
  • Planera – Om du har möjlighet, planera för att få bort känslan av ovisshet. Kanske kan du planera första arbetsdagen och arbetsveckan? Se till att det finns mat i kylen, att du har koll på dagislämningarna och att arbetskläderna är tvättade. Att planera även de små sakerna i vardagen gör att övergången blir lite lättare.
  • Tänk om – Är det en oro eller jobbångest som inte bara kommer efter semestern, utan som återkommer söndag efter söndag. Även efter att du borde ha kommit in i jobbet? Då kanske det är dags att tänka på en annan arbetsplats. Men det ska poängteras att det beslutet hellre ska tas någon månad efter att semestern är slut, och inte sista dagen på en härlig ledighet.
  • Skratta – Skrattet är den plats där vi alla kan mötas. Att skratta med varandra och att våga bjuda på sig själv gör vardagen roligare och förbättrar våra relationer. Kommunikation på arbetsplatsen är livsviktigt för att vi ska funka bra ihop. Heja humor!
  • Bonustips: Chefer är också människor. Det är inte obligatoriskt att älska att börja jobba igen 🙂

 

Här kan du se inslaget med Ami Hemviken. 

Vill du boka en föreläsning med Ami? Läs mer här.

Kontakta oss!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!