Thomas Kahn bannerbild

Har du RETT fokus? Ledarskapstips från Thomas Kahn

”Thomas – vilka är dina bästa ledarskapstips?” – Det är en fråga som Thomas Kahn får ofta.

Med fokus på engagemang och ledarskap har Thomas Kahn sedan 2001 hjälpt chefer, ledare och team i några av Sveriges största företag och myndigheter att utvecklas. Hans största drivkraft är att hjälpa människor att skapa framgångsrika resultat – och må bra på vägen.

I den här artikeln delar Thomas med sig av några av sina bästa tips och ett värdefullt perspektiv på hur man kan skapa en känsla av gemenskap och engagemang, även i ett större företag.

Här kan du läsa mer om Thomas Kahn och boka honom som föreläsare.

 

”Thomas – vilka är dina bästa ledarskapstips?”

Den här frågan får jag väldigt ofta när jag är ute och hjälper mina kunder. Innan jag besvarar frågan tänkte jag berätta kort om hur en VD hanterade en minst sagt utmanande situation.

Martin som nyligen hade blivit VD för ett företag bestående av 2st fabriker hade fått i uppdrag att vända en trend av negativt resultat. Det visade sig att den ena av fabrikerna gick riktigt bra, medan den andra underpresterade grovt och var ”sänket” i bolaget för tillfället. Martin funderade länge på hur han skulle hantera situationen och som den gamla fotbollsspelaren han var bestämde han sig för en något oortodox lösning.

Det visade sig att medarbetarna i den fabriken som underpresterade visste inte riktigt hur illa ställt det var, så det första Martin gjorde var att samla alla i fabriken och beskriva nuläget. För många av dem blev det en smärre chock att inse att hur illa det var (tänk dig själv att i halvlek på en fotbollsmatch tro att det står 1-1 medan det i verkligheten står 0-5!). Efter det visade Martin på vilken nivå de behövde befinna sig – han pratade om olika mål de behövde uppnå samt förklarade att de endast hade 12 månader på sig att skapa denna förändring innan de tvingades lägga ner företaget. Sedan gjorde han något oväntat.

Martin sa: ”jag har ingen aning om hur vi ska nå den nivån vi behöver befinna oss på – men det är jag övertygad om att ni vet. Jag har full tillit till att ni, tillsammans, kommer att erbjuda de rätta lösningarna. Vi i ledningen finns tillgängliga för er alla dagar i veckan. De som jobbar i den andra fabriken kommer också att finnas till hands om ni så önskar. Men det är NI som måste bjuda in och det är ni som behöver fundera på vad ni tror vi ska göra.”

Efter detta fick de skapa en åtgärdslista och plan för förbättring. Det tog ca 4 veckor av många samtal och diskussioner, både där ledningen samt medarbetare från den andra fabriken involverades. Martin backade upp planen och stöttade medarbetarna i processen. Efter endast 5 månader hade de lyckats vända resultatet till vinst och långt innan de 12 månaderna hade de kommit på fötter igen. Succé!

 

Evidens och forskning bakom ledarskapets framgångsfaktorer

Vad var det då som gjorde att de lyckades? Givetvis var det flera faktorer – men en avgörande faktor var Martins ledarstil. Det finns gedigen forskning inom området ledarskap och det finns evidens för vad som faktiskt fungerar. Det som återkommer inom forskningen är bland annat:

  • tydlighet gällande riktning (resultatmål & prestationsmål)
  • tydlig och kontinuerlig uppföljning
  • tydlighet i roll och ansvarsområde
  • valmöjlighet gällande hur arbetet ska utföras
  • visad uppskattning för insatsen/slitet

Vi människor vill veta vad som förväntas av oss och vad vi ska uppnå. Sedan vill vi att någon visar ett intresse för vår insats under tiden som vi jobbar mot målet samt att vi följs upp på hur det utfördes – vad som var bra samt vad som behöver förbättras.

Jag brukar sammanfatta ovanstående med akronymen: RETT

RETT står för:

  • R iktning
  • E nergi & engagemang
  • T illit
  • T id

Det Martin gjorde så bra var att han var tydlig med vart de skulle, vad målen var (R). Sedan lät han medarbetarna själva välja hur, vilken väg de skulle välja. Under denna period så peppade och uppmuntrade han slitet de la ner (E). Hela Martins ledarfilosofi bygger på tillit och det visade han medarbetarna gång på gång, bl a genom att ge de ett gott rykte att leva upp till. Han visade även att det är ok att göra fel, samt be om hjälp vilket är några av de viktigaste delarna av psykologisk trygghet (T). Om vi säger JA till någonting så innebär det att vi även säger NEJ till någonting annat. Kruxet är att veta vad vi ska säga JA/NEJ till. Med ovanstående på plats så blev det lättare att göra den utvärderingen och agera rätt, så därför såg Martin till att de ofta stämde av och återkopplade resultatet mot målen.

 

Fyra tips för ett bättre ledarskap

Så, tillbaka till frågeställningen: ”Vilka är dina bästa ledarskapstips, Thomas?”

Jag skulle förmodligen svara: ”Jag har 4 tips. Det gäller att ha RETT fokus i ditt ledarskap – om det så är när du ska leda dig själv eller leda andra. Du behöver en tydlig Riktning (1) med tydliga förväntningar. Sedan gäller det att skapa utrymme för autonomi och pepp – för det skapar Energi (2). Utan Tillit (3) kommer du ingen vart – visa att du är en person som både håller vad du lovar samt vill andra väl. Visa att det är ok att be om hjälp. Sist men inte minst – utvärdera ofta om du säger JA/NEJ till rätt saker så att du använder din Tid (4) på rätt sätt.”

Har du RETT fokus? Om du skulle vilja förbättra ditt ledarskap – vilken av de fyra delarna skulle du behöva fokusera på i så fall?

 

Kontakta oss!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!