Nurit Nobel bannerbild

Bygg en mer effektiv organisation med beteendevetenskap – Nurit Nobel

Nurit Nobel är beteendeforskare på Handelshögskolan i Stockholm och medgrundare till Impactually. Nurit är expert på beteendedesign, en process som bygger på ett verktyg som kallas för ”nudging”. Nudging är en metod som tar de senaste insikterna från vetenskapliga studier i beteendeekonomi och omsätter dem till praktiska verktyg för effektivare styrning och mer förutsägbart beteende hos målgruppen.

Nudging som verktyg kan användas för att stötta allt möjligt – allt från att spara pengar, till hälsosamma vardagsval, till källsortering – eller till positiva förändringar på arbetsplatsen.

I artikeln nedan visar Nurit på några av de organisationer som har använt nudging i sina organisation för att förbättra allt från rekryteringsprocesser till godisätande på jobbet.

Här kan du läsa mer om Nurit, och boka henne som föreläsare.

 

Bygg en mer effektiv organisation med beteendevetenskap

Fördelarna med att tillämpa beteendevetenskap för att lösa problem i verkligheten är stora. Allt fler organisationer tar hänsyn till potentialen i dessa metoder och utnyttjar dem för att bygga mer effektiva organisationer. I den här artikeln kommer vi att beskriva några av de områden där vi har sett beteendevetenskap tillämpas i företag och organisationer: talanghantering, verksamhetsstyrning, och medarbetarens välbefinnande.

 

Rekrytera rätt talang

I boken Work Rules! berättar Laszlo Bock, Googles Senior VP of People Operations, hur Google gjorde en studie för att avgöra om företaget var bra på att rekrytera. De tittade på tiotusentals intervjuer, vad kandidaten fick för betyg och hur hen slutligen presterade i sitt jobb. Resultatet? De hittade inget förhållande. ”En fullständig slumpmässig röra”. De bestämde sig för att omforma sin anställningsprocess från grunden, att lita mer på strukturerade intervjuer istället för öppna ”berätta om dig själv” -frågor. Bakom detta beslut ligger en insikt från beteendevetenskapen: i ostrukturerade intervjuer går vi från att bedöma kandidatens kompetens till att leta efter bevis som bekräftar vårt första intryck. Detta kallas bekräftelse-bias. Google fann att även om de flesta chefer tycker att de är duktiga på att intervjua, behöver de faktiskt hjälp. Vi påverkas starkt av kognitiva fördomar och strukturerade intervjuer hjälper oss att begränsa deras inflytande.

Idag utnyttjar många företag, inklusive Google, beteendevetenskap vid utformningen av rekryteringsprocesser som ser till att företaget hittar och anställer rätt talang. Några rekommendationer från beteendevetenskap är att hoppa över CV till förmån av frågeformulär, införa ett obligatoriskt uppdrag / arbetsprov och lära sig att vara bekväm med att lita mindre på magkänslan.

 

Effektiviserad verksamhetsstyrning

Beteendevetenskap kan också hjälpa företag att spara pengar genom att effektivisera sin verksamhet. Virgin Atlantic lyckades spara 5,4 miljoner dollar på bränslekostnader genom att skicka sina piloter brev med personliga mål om beteenden som var relaterade till bränslebesparing och en månatlig feedback om hur de gjorde kontra sina mål. Insikten här var att målsättning motiverar människor – och personlig målsättning, kombinerad med feedback, motiverar människor ännu mer.

 

Att främja medarbetarnas välbefinnande

Att ha gratis snacks på kontoret kan låta som en bra idé för en anställds fördel, men det kan snabbt slå tillbaka. Chief Operating Officern på Yelp berättar ofta om hur alla anställda älskade de gratis snacks som erbjöds när Yelp var ett nytt Start-Up bolag, tills de insåg att det ohälsosamma godiset som åts hela dagen inte fick dem att må bra, bli friska eller glada. De bestämde sig för att ta bort godiset. Beteendevetenskap visar oss att vår miljö spelar roll i de beslut vi fattar. Visst, vi kan uppmuntra våra anställda att vara hälsosamma, men om vi erbjuder en gratis Snickers-bar, bör vi inte bli förvånade om de tar godiset istället för våra goda råd.

Google är ett företag som är känt för att experimentera med olika placeringar av just snacks i deras break-rooms, i samarbete med beteendeforskare. De fann att placera kakor och godis längre från dryckerna i ett pausrum gjorde de anställda 50% mindre benägna att ta de ohälsosamma mellanmålen när de tog kaffe. En smart design av miljön resulterar i en ”nudge” (knuff) mot bättre beslut. Att designa cafeteria-bufféer på ett sätt som följer råd från beteendevetenskapen, som att exempelvis placera hälsosammare mat först och i ögonhöjd, har visats att bidra positivt till medarbetarnas välbefinnande.

Dessa var bara några områden där tillämpning av beteendemässiga insikter kan hjälpa till att driva en bättre organisation: rekrytera rätt talang, effektivisera verksamheten, och främja medarbetarnas välbefinnande. Det finns många andra. Beteendevetenskap är ett ständigt föränderligt område, och det publiceras nya studier varje dag. I mitt arbete tar jag fram de senaste insikter från forskning till de organisationer och företag jag jobbar med, för att fler ska kunna dra nytta av detta spännande metod för att göra arbetslivet roligare.

 

Läs mer om Nurit och boka henne som föreläsare. 

Kontakta oss!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!