Niklas Laninge är psykolog, entreprenör och författare. Tillsammans med Arvid Janson har han författat böckerna Beteendedesign, Beslutsfällan och Digitala Beteenden.
Niklas vill hjälpa till att svara på frågan, ”Hur funkar människan?”. I sin roll som VD för Nordic Behaviour Group, föreläsare och workshopledare visar Niklas företag och organisationer hur de kan använda psykologi och beteendevetenskap för att skapa produkter och utveckla tjänster som förändrar beteenden. Med hjälp av beteendeinsikter kan Niklas få dig och dina kollegor att förstå viktiga beteenden – men också skapa storskalig förändring av dessa.
Med ledord som hälsa, hållbarhet och samhälle bidrar Niklas Laninge till att hitta nya lösningar på gamla problem. Han visar hur förståelse och insikt är helt livsviktigt för att kunna svara på själva frågan. Genom att adressera vanliga barriärer med massvis av egna case bidrar Niklas i sina föreläsningar till en mer innovativ syn på såväl produktutveckling som på kommunikation.
Listan på organisationer som anlitat Niklas är lång; han har arbetat med flera av landets regioner och kommuner, många myndigheter, banker samt en rad startups. Bland kunder återfinns Försäkringskassan, Region Skåne, SEB, PWC, Dreams, Folksam m.fl.