Niklas Laninge bannerbild

Niklas Laninge

Psykolog, entreprenör och författare

Niklas Laninge är psykolog, entreprenör och författare. Tillsammans med Arvid Janson har han författat böckerna Beteendedesign, Beslutsfällan och Digitala Beteenden. I sin roll som director för PBM:s enhet för beteendeinsikter hjälper Niklas organisationer att använda psykologi och beteendevetenskap för att skapa produkter och tjänster som förändrar beteenden. I sina föreläsningar och workshops guidar han sina deltagare bland fynd från forskning, praktiska exempel och egna case. Du kommer både lära dig hur du kan använda beteendedesign för att påverka andra, samtidigt som du själv blir mer motståndskraftig och medveten om när andra använder det mot dig.

Niklas har föreläst sen 2011, och han mixar teknik, digitalisering och psykologi för att förklara varför vi gör som vi gör. Han var den första i Sverige som började arbeta med metoden ”nudging”, vars skapare Richard Thaler vann Nobelpriset i ekonomi 2017.

Listan på organisationer som anlitat Niklas är lång; han har arbetat med flera av landets regioner och kommuner, många myndigheter, banker samt en rad startups. Bland kunder återfinns Försäkringskassan, Region Skåne, SEB, PWC, Dreams, Folksam m.fl.

Populära rubriker: Beteendeinsikter – påverka affärskritiska beteende med psykologi | Beteendecentrerad kommunikation – skapa kommunikation som förändrar beteenden | Beslutsfällor – så undviker ni de vanligaste tankefelen

Niklas Laninge profilbild

Niklas Laninge

Psykolog, entreprenör och författare

Boka en talare:

Vi återkommer till dig om din förfrågan så snabbt som möjligt!

Ämnen: