Skip to content
Meny
Stäng
Talare

Katarina Graffman

Katarina Graffman är filosofie doktor i kulturantropologi, debattör och föreläsare. Baserat på över 20 års kontinuerligt pågående antropologiska studier av människan som konsument kan Katarina kartlägga och i viss mån förutse mänskligt beteende, vilket inte minst är viktigt när det kommer till hållbar konsumtion.

Speciellt fokus har Katarina ägnat åt mediekonsumtion och hur människors beteenden förändras av ny medieteknik. Katarina föreläser om hur folk beter sig egentligen. Ett underhållande ämne som väcker stor nyfikenhet. För att förstå ett faktiskt beteende behöver du titta på vad människor gör, inte vad de säger att de gör. Eller som Katarina uttrycker det, ”Människor säger inte vad det tänker, vet inte vad de känner och gör inte som de säger.”

Katarina Graffman ger med sin forskning och sitt perspektiv en mer grundläggande förståelse för människors verkliga beteenden – vardag och helg, i storstad och på landsbygd, i mataffären och på restaurangen, i skolan och på arbetsplatsen, i vardagsrummet och i köket, i butiken och framför skärmen. Eftersom antropologiska analyser inte bara ger attityder, det vill säga människors åsikter och tankar om, utan snarare faktiskt beteende, omedvetna handgrepp och djupt rotade värderingar, går det att utveckla varumärken, platser, organisationer på en mer genomgripande nivå.

Katarina har arbetat med kunder som till exempel IKEA, Volvo, Björn Borg, Leksands Knäckebröd, Libero, Skanska, Sveriges Radio, Håll Sverige Rent, BBC.

Katarina hörs ofta i debatten och bjuds in som expert om hållbar konsumtion, förändrade konsumtionsbeteenden och om framtidens arbetsplats.

Katarina är programledare i TV-programmet Prylberget tillsammans med komikern Robin Paulsson. Hon har en podd ihop med Daniel Nordström, journalist, som heter ”Graffman Nordström” – en podcast som vidgar perspektivet på hur medier och det digitala samhället påverkar människan och hens beteenden. Hon bloggar även på tidningen Resumé tillsammans med Jacob Östberg, professor i reklam och PR.

Katarina Graffman är medförfattare till böckerna ”Vi är vad vi köper” (2018) och ”På spaning efter den tid som kommer” (2020).

Populära ämnen: Framtidens arbetsplats | Vad håller vi på med egentligen? 5 samtidsspaningar mot framtiden | Att fortsätta vara relevant i en snabbt föränderlig konsumtionskultur | Konsumtionskulturens tvingande logik – varför gör vi inte som vi säger | Skam och greenwashing – är det verkligen vägen till ett hållbart samhälle? | Att sätta människan i centrum – alla snackar om det men få vet vad det egentligen innebär | Hjälp! Hur kan vi förstå unga och digitalt beteende?

Stäng

Boka profil

Vi återkommer till dig om din förfrågan så snabbt som möjligt!

Speaker booking form

Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

Boka talare