Joakim Eklund bannerbild

Joakim Eklund

Content Marketing-strateg

Joakim Eklund är allround som en schweizisk armékniv; prisbelönt copywriter, spelmanusförfattare, content marketing-strateg, digital storyteller, spelentreprenör, utbildare och uppskattad och ofta anlitad föreläsare och utbildare inom content marketing, story marketing och digital spelifiering.

Joakims digitala bana inleds av en slump 1996 då han får jobb som dramaturg och manusförfattare på Interaktiva Idéer, en av Sveriges första multimediabyråer. Här ligger han bakom flera uppmärksammade pedagogiska dataspel för en yngre målgrupp.

1997 börjar Joakim föreläsa om storytelling och hur det kan användas i marknadsföring och utbildning. Parallellt med det försöker han sälja in digital spelifiering som vuxenutbildnings-koncept till en HR-chef, hos en global personbilstillverkare. Dessvärre tas idén inte emot med öppna armar. Spelifiering får sitt genombrott först tio år senare …

De kommande åren hinner Joakim Eklund bland annat jobba som Creative Director och copywriter på digitalbyrån Interactive Design och som chef för design- och kommunikationsavdelningen på webbyrån Mind. Vid millennieskiftet är Joakim med och startar upp den rysk-svenska digitalbyrån Smatri med huvudkontor i Göteborg och utveckling i Moskva. Det är en annorlunda och spännande tid. Det blir många resor till Moskva med Aeroflotplan som har sett sina bästa dagar.

2009 startar Joakim tillsammans med fem f.d. kollegor spelstudion Hello There Games. De sex entreprenörerna satsar på två ben. Dels serious games – spel för utbildning och marknadsföring – dels casual games (nöjesspel). När Joakim slutar och byter bana efter nio så har studion vunnit Svenska Designpriset fyra gånger och har gjort spel ihop med Avicii. Flera av studions spel har fått topplaceringar på App Store och Joakim har haft nöjet att pitcha spelidéer för Stephen King och har utvecklat spelkoncept ihop med Dave Stewart från Eurythmics.

2018 blir Joakim kommunikationsvarig för ett managementföretag och arbetar både strategiskt och operativt främst med företagets sociala kanaler. På ett år dubblar han företagets följarbas på LinkedIn. Två år senare blir Joakim frilansande kommunikationsstrateg, copywriter, content marketing manager, föreläsare och utbildare.

Bland det roligaste Joakim vet är att ge energi, inspirera och dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter från nästa 25 år i den digitala kommunikationens- och utbildningens värld. Hans föreläsningar och utbildningar varvar information, kunskap, inspiration och praktiskt arbete på ett erkänt pedagogiskt sätt.

Populära rubriker: Story Marketing – ett sätt att stå ut i mängden | Spel i varumärkesbyggande och utbildning - hur då? | Bakom kulisserna på en spelstudio | Pitcha en idé … hur svårt kan det vara?

Joakim Eklund profilbild

Joakim Eklund

Content Marketing-strateg

Boka en talare:

Vi återkommer till dig om din förfrågan så snabbt som möjligt!

Ämnen:

Företagande/entreprenörskap | Försäljning/Marknadsföring | Kommunikation | Kreativitet/innovation | Motivation/inspiration | Teknik/digitalisering