Jacob Österberg bannerbild

Jacob Östberg - Talare

Professor | Författare | Konsult | Talare

Jacob Östberg är Sveriges första professor i reklam och PR och rör sig ledigt mellan forskarvärlden och mer publika sammanhang. Han disputerade vid Lunds universitet 2003 på en avhandling för vilken han tilldelades Skåneländska gastronomiska akademiens forskningspris. Därefter har han varit verksam vid de företagsekonomiska institutionerna i Lund och Stockholm samt som gästlärare vid Bılkent University i Ankara, Turkiet. Efter att han blivit docent i företagsekonomi valde han att bredda sig genom att söka sig till Centrum för modevetenskap på Humanistiska fakulteten vid Stockholms universitet. Där blev han sedermera bedömd som docent även i modevetenskap innan han kände kallet tillbaka till den trygga företagsekonomiska fållan och blev professor på Stockholm Business School, Stockholms universitet, vid 39 års ålder, år 2013. Utöver dessa uppdrag har han också varit visiting distinguished professor of marketing på Aalto University School of Business i Helsinki, Finland.

I sin forskning tittar Jacob Östberg på olika aspekter av konsumtionens symboliska dimensioner. Han är t.ex. intresserad av hur individer i vårt konsumtionssamhälle skapar mening och värde genom konsumtion samt hur varumärken fylls med mening i ett samspel mellan populärkultur, marknadsföringsaktiviteter och konsumenter. Utöver sin gedigna akademiska produktion har han skrivit ett antal böcker riktade till en bredare publik, t.ex. ”På spaning efter den tid som kommer: bubblor, skam och andra fenomen” och ”Vi är vad vi köper: konsumtionskulturen är här för att stanna”. Han är också med och skriver en populär blogg på Resumé, Sveriges största tidskrift för kommunikation och marknadsföring.

I sina föredrag visar Jacob Östberg på konsumtionskulturens dynamik och hur konsumtion alltmer blivit en aktivitet som genomsyrar alla aspekter av livet, vare sig vi är medvetna om det eller inte. Detta är intressant såväl för en bredare allmänhet som vill förstå varför vi beter oss som vi gör, som för företag som bättre vill förstå den roll de spelar, eller kan spela, i människors liv.

Populära rubriker: The Stockholm Syndrome of Advertising | Vi är vad vi köper | Varumärken som kulturella resurser | På spaning efter den tid som kommer

Jacob Östberg profilbild

Jacob Östberg

Professor | Författare | Konsult | Talare

Boka en talare:

Vi återkommer till dig om din förfrågan så snabbt som möjligt!

Ämnen: