Alexandra Davidsson bannerbild

Alexandra Davidsson

Generalsekreterare

Alexandra Davidsson är en av Sveriges främsta hållbarhetstalanger under 33 år, utsedd av Aktuell Hållbarhet. Alexandra har hållit över 500 föreläsningar, workshops och tal främst inom cirkulär konsumtion, hållbarhet men även kvinnors och mänskliga rättigheter. Hon arbetar sedan 2016 som Generalsekreterare för föreningen Medveten Konsumtion och driver kampanjen White Monday, sverigefenomenet som blev globalt 2019. Kampanjhashtagen exponerades över 74 miljoner gånger, spreds till 23 länder med över 550 deltagande företag, organisationer och influencers. Föreningen ligger även bakom olika lanseringar av nyord, såsom Prylsvinn och Cirkulent – framtidens hållbara konsument.

Hon har ett vasst öga för just PR och framgångsrik kommunikation, och är en energifylld och uppskattad talare med förmåga att läsa av målgruppen. Hon brinner extra mycket för cirkulär konsumtion och att tala om vad framtidens konsumenter efterfrågar. Allt pekar mer åt cirkulära alternativ och hållbarhet. Hon kallar den yngre målgruppen, eller millenials, för ”No Bullshit Generationen” och erbjuder gärna föreläsningar inom detta för att ge incitament åt vilken riktning man bör gå.

Alexandra förespråkar reflektion snarare än perfektion, och jobbar helst utan pekpinnar. Hon tror mer på att erbjuda alternativa sätt att tänka och på så sätt ge inspiration.

Sedan barnsben har hon varit mycket målmedveten och fick sitt första chefsjobb som 22-åring på Uddevalla stadsledningskontor. Hon bestämde sig som sextonåring att hon ville göra en praktik på FNs högkvarter i New York, och lyckades både med det samt en praktik på Världslivsmedelsprogrammets högkvarter i Rom – sju år senare. Hon förespråkade tidigt modellen ”att följa sin egen energikurva” och tillämpar det i de ansvarsroller hon kan.

”Varför följa strömmen, när vi kan starta vågen?” är ett uttryck hon gillar. Hon erbjuder föreläsningar i flera ämnen, de mest eftertraktade är:

  • Hur blir man en cirkulent?
  • No bullshit generationen – vad kommer framtidens konsumenter att efterfråga?
  • Hållbara och cirkulära affärsmodeller – dos av inspiration
  • White Monday – Sverigefenomenet som blev en global rörelse
  • Ungt ledarskap – min väg
  • Vad ligger bakom en lyckad kampanj?

Alexandra har föreläst, talat och hållit workshops både internationellt och nationellt, både för föreningen, i andra åtaganden och privat. Några tidigare uppdragsgivare har varit Klimatrådet i Jönköping, The EU Strategy for the Baltic Sea Region i Gdansk, TV4 Nyhetsmorgon och kommunen i Haparanda. Hon ingår även i SIS gruppen Miljöaspekter i textil, sitter med i Advisory Board för Smart Up Accelerator och har även suttit i styrelsen för Sveriges Konsumenter.

Populära rubriker: Hur blir man en cirkulent? | No bullshit generationen – vad kommer framtidens konsumenter att efterfråga? | Hållbara och cirkulära affärsmodeller – dos av inspiration | White Monday – Sverigefenomenet som blev en global rörelse | Ungt ledarskap – min väg | Vad ligger bakom en lyckad kampanj?

Alexandra Davidsson profilbild

Alexandra Davidsson

Generalsekreterare

Boka en talare:

Vi återkommer till dig om din förfrågan så snabbt som möjligt!

Ämnen:

Kommunikation | Ledarskap | Miljö/Hållbarhet | Omvärld/framtid | Organisation