Johan Sjöstrand artikelbild

Talarbyrån MySpeaker valde att satsa allt och trycka på gaspedalen under coronaåret

MySpeaker fördubblade sin omsättning och använder nu artificiell intelligens för att hjälpa talare.

MySpeaker, som förmedlar inspirationstalare och moderatorer till alla typer av evenemang, har snabbt gjort stora framsteg i branschen.

Företaget, som grundades i Finland i slutet av 2018, omsatte redan året därpå 1,3 miljoner euro. För ett år sedan öppnade företaget ett kontor i Sverige. Sedan kom pandemin.

Många skulle ha tryckt på nödbromsen. MySpeaker beslutade att istället trycka på gasen.

Behovet av inspiration och motivation finns alltid

”På våren fanns stor försiktighet hos de flesta företag, givet det osäkra läget. Men behovet av inspiration, motivation och utbildning finns ju alltid och de som var snabba på att ställa om, hittade också andra sätt att genomföra sina aktiviteter på. Det märkte vi också på höstens efterfrågan.”, säger Johan Sjöstrand, VD för MySpeaker.

Med i bakgrunden finns en studio för att skapa och sända virtuella evenemang, som MySpeaker har byggt i Espoo tillsammans med videoproduktionsföretaget RajuLive.

Enligt Sjöstrand var den 200 kvadratmeter stora fyrkamera-studion en stor investering för företaget. Den lanserades i ett bra läge i höstas när det var en stark efterfrågan på virtuella evenemang.

Det digitala formatet har sänkt tröskeln för att organisera evenemang när produktionen inte är knuten till tid och plats. Nya behov har dock dykt upp. Om innehållet inte är tillräckligt interaktivt och fängslande har deltagaren en låg tröskel för att stänga den bärbara datorn.

Nya krav på digitala programledare och moderatorer

André Noël Chaker, styrelseordförande för MySpeaker, säger att särskilt moderatorerna har tagit en viktig roll.

”Moderatorprofilen förändrades. Det fanns ett stort behov av att se över innehållet och anpassa manus, så att det blev mera i stil med en TV-produktion”, säger Chaker.

Enligt Sjöstrand och Chaker lyckades MySpeaker möta den nya typen av efterfrågan.

Förra året fördubblades företagets omsättning i Finland nästan till 2,5 miljoner euro. Det svenska dotterbolaget omsatte också 900 000 euro. Antalet anställda i koncernen har ökat till 24.

För ett år sedan började MySpeaker också utveckla en helt ny typ av teknik tillsammans med det artificiella intelligensföretaget Silo AI. Den prisbelönta talaren och författaren Chaker har skapat ett verktyg baserat på AI, som analyserar hur väl framförandet genomförs baserat på parametrar som innehåll, tonalitet och kroppsspråk. 

Dessutom ger de andra användarna i programmet feedback om bland annat talarens trovärdighet och närvaro. Plattformen, som nu är i betatestning, kan lanseras som en produkt senare i år. Duon tror att det är fröet till stark internationell tillväxt.

MySpeaker på snabb tillväxt i Norden

Sjöstrand och hans erfarna team strävar efter att göra MySpeaker till det ledande företaget i sin bransch i Europa.

”Marknaden för utbildning och föreläsningar är stor och komplex. En plattform för att utvecklas som talare är en innovativ idé för att hitta in på nya marknader.” Även inom den traditionella verksamheten, fortsätter företagets tillväxt i en takt mot 100 procent, enligt Sjöstrand, och utsikterna för hösten ser ännu bättre ut. 

”Vi tror att det kommer att bli en ketchupeffekt när live-evenemangen återkommer också. Det är en bra höst för branschen.”

 

Texten är fritt översatt från finska. Originalartikeln hittar du här

Kontakta oss!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!