Andes hansen bannerbild

Superhjärnan, stegräknare och synapser – Anders Hansen

Visste du att vi människor egentligen är konstruerade att promenera ungefär 18 000 steg om dagen? Förr i tiden (alltså jättemega lång tid, flera tusen år) behövde vi förflytta oss för att överleva. Hitta mat och skydd och akta oss för rovdjur. Typ sabeltandade tigrar. Det här var alltså innan jordbrukssamhället utvecklades – innan vi förstod hur vi kunde stanna på en plats för att bruka jorden och få mat från en och samma plätt.

Idag är det en utmaning att komma upp i ens 10 000 steg. Bil, buss, tunnelbana och nymodigheter som elsparkcyklar gör att vårt sätt att förflytta oss har effektiviserats – på bekostnad av vår kropps rörelse.

 

Motion = NER OCH GE MIG 100! (Eller?)

Fysisk rörelse, motion och träning påverkar hjärnan stort. Det är inte bara armarna som blir starka av bänkpress, eller konditionen som stärks av dagliga promenader: hjärnan blir också pumpad. En av de viktigaste organen i din kropp stärks alltså på köpet när du tar paus från skärmen och på något sätt aktiverar kroppen.

(Du behöver alltså inte fatta sudoku eller trassla in hjärnan i korsord för att träna den. Så tro inte att du har en svag, stackars liten hjärna bara för att du inte löser korsord på tåget om morgnarna.)

Någon som kan typ ALLT om detta är Anders Hansen. Han är överläkare i psykiatri (bland annat) och har grottat ner sig väldigt mycket i hur hjärnan påverkas av vårt stillasittande, kontra hur den mår vid fysisk aktivitet. Det är ett ämne som är otroligt aktuellt, och var även innan pandemin. Vi jobbar allt mer bakom skärmar och med stillasittande arbetsuppgifter. Detsamma gäller barn och ungdomar i skolan. Att ta paus för att aktivera både kropp och hjärna behövs för att orka och för att leva längre. Faktiskt!



Okej snabbt nu: vad gör en promenad för hjärnan?

Okej, vi ska försöka förenkla processen kring vad en promenad gör för hjärnan – sen rekommenderar vi att du bokar Anders för en föreläsning.

När du gör något nytt, tänker en ny tanke eller upplever/ser något nytt skapas nya synapser i hjärnan. Synapserna är de där “trådarna” i hjärnan som skickar elektriska signaler mellan varandra. Det betyder helt enkelt att hjärnan skapar en ny liten väg för varje ny sak du upplever. Är du ute på en promenad kanske du ser ett träd i skogen som du aldrig uppmärksammat förut. Nästa dag möter du en hund, och dagen efter det uppmärksammar en flock fåglar. Allt detta är nya saker i den mening att dessa saker aldrig varit just där, just då under dina promenader – och det blir något nytt som registreras i din hjärna som tränas och stärks. Hjärnans sätt att registrera små saker, bilda synapser och blir stark av detta grundas i en gammal överlevnadsinstinkt, när vi var tvungna att registrera allt och vara på vår vakt för att upptäcka eventuella hot.

Okej, det kanske inte var jättesnabbt förklarat – och det kanske blev lite luddigt också. Men det är just därför vi tycker du ska höra av dig till oss och boka Anders. Han kan, och han kan förklara det väldigt mycket bättre: vikten av motion och rörelse, för vår kropp, för vår hjärna, för att bli mer kreativa, kunna tänka snabbare och bli mer stresstålig. Superhjärna kan vi kalla det.

Här kan du läsa mer om Anders Hansen och göra en förfrågan >>

Här kan du se fler föreläsare och experter på hälsa och välmående >>

 

Anders Hansen är just nu aktuell med sin nya bok ”Depphjärnan – Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra?” utgiven på Bonnier Fakta 2021. Det är en ny bok om hjärnan, där han reder ut varför vi mår så dåligt när vi har det så bra. Anders Hansen visar i boken hur vårt mående fungerar och ingjuter samtidigt hopp om att vi visst kan må bra i dagens uppskruvade och uppkopplade samhälle. För att lyckas behöver vi ta bättre hand om vår hjärna – och vår kropp – och kanske också sluta att ständigt jaga efter lyckan.

Kontakta oss!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!