Tommy Wilen bloggomslag

Hur skapar du en hållbar arbetsmiljö hemma?

Oavsett om man gillar att trendspana eller inte, så får vi ändå konstatera att det är andra tider nu. Många av oss jobbar hemma, och möter i och med det nya utmaningar. Det handlar om att hitta nya arbetsätt för både ledare och medarbetare (lästips ”5 frågor att ställa om arbetsplatsen post Covid19” av Gustav Molnar), att framtidssäkra företagets strategi (lästips ”Världen förändras. Är er strategi framtidssäker?” av Mats Lewan) och att ändå hitta tid för skratt och umgänge med sina kollegor (kanske på en digital AW med Tobias Persson)?

Men hur vi än vrider och vänder på oss, så är det en sak vi har glömt här. Och det är ju hela den fysiska aspekten av att sitta hemma vid ett köksbord, stå vid en strykbräda eller halvligga i soffan med datorn på magen. Det sliter en del på våra, redan trötta, dator-axlar. På det temat kommer här lite tips och reflektioner från Tommy Wilén, naprapat och föreläsare.

 


Äntligen sportlovstider! Let’s face it. Det blir lätt ganska segt där framför datorn.

Jag heter Tommy Wilén, är naprapat och föreläser om Gerillaergonomi och hur man skapar bra ergonomi när man jobbar hemma.

Jag får väldigt ofta frågan hur man ska göra för att må bra, eller rentutav överleva fysiskt och psykiskt just nu. Jag brukar svara att den absolut viktigaste grejen att fokusera på är: fysisk aktivitet. Det finns en enkel anledning till det.

Såhär: för att skapa en riktigt deprimerad människa behövs ett par saker. Exempelvis, social isolering, låg fysisk aktivitet och så lite stress, mörker och tråkigt väder. Den tillvaron befinner sig ganska många av oss i just nu. Men, vi har faktiskt kontroll över en komponent – den fysiska aktiviteten.

Det riktigt coola är att det inte krävs särskilt mycket för att komma upp i hälsosamma nivåer av aktivitet.
Här kommer en kort guide till vad du behöver göra och på vilket sätt det hjälper:

  1. Stå upp och skaka loss i 30 sek varje halvtimme.
  2. Ta en promenad utomhus på 30 min varje dag.
  3. Få upp pulsen och bli svettig tre gånger i veckan. Minst 10 min per gång.

 

Varje punkt svarar för en aspekt av fysiskt aktivitet – låg, mellan och hög intensitet – och det minimum du behöver komma upp i för att märka en skillnad i ditt mående. Du kommer märka att både kroppen och hjärnan funkar bättre efter rörelse. Kom ihåg att du måste vara konsekvent, du får inga bonuspoäng för att sitta still hela veckan och sedan ta EN 3,5 timmars promenad på söndagen.

Ställ dig upp en stund. Skaka loss. Ta en promenad och få lite frisk luft och ljus. Gör en svettig tabata. Helt enkelt, ta hand om dig.

 


Här kan du läsa mer om Tommys workshop, ”Gerillaergonomi”. Vill du boka en digital föreläsning med Tommy? Gör en intresseanmälan här.

Kontakta oss!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!